Projekter årsplanen 25-26


INDSKOLING

ET ÆBLE OM DAGEN

Har æbler og videnskab noget med hinanden at gøre? Hvad sker der med de nordiske guder, hvis de ikke får deres æbler? Og kan et æble virkelig starte en krig?

Et æble om dagen handler om centrale æble-fortællinger fra både nordisk, græsk og kristen mytologi og også med æblet som naturfagligt emne.

Forløbet sætter flere sanser i spil, når eleverne smager på æbler, lytter til fortællinger og arbejder med æbletryk.

I natur/teknologi undersøges æblet som naturfagligt fænomen, i dansk arbejdes med kronologi og handlingsbro, mens der i kristendom sættes fokus på æblets betydning i de udvalgte fortællinger.

Læreren har mulighed for at tilvælge ekstra lektioner i både billedkunst og natur/teknologi.

Tilmeldte lærere modtager:
Lærervejledning
Elevhæfter
Adgang til projektets hjemmeside


Jul i hele verden

Klassetrin: 1.-3. klasse. 
Fag: Kristendomskundskab, dansk og natur /teknik. 
Projektperiode: december 2025 
Antal lektioner: én lektion til hver skoledag i december. 
Tilmeldingsfrist: 1. september

Julekalender med julebreve fra hele verden

Sebastians jul begynder den 8. december. Kabo spiser pandekager juleaften. Nuka klæder sig uhyggeligt ud til Helligtrekonger. Og for Cho er julen en kærlighedsfest!

Julen er en højtid, der fejres over hele verden, men der er store forskelle på, hvordan julen fejres, og hvor meget kristendommen fylder.

Hver skoledag i december får klassen et fiktivt julebrev fra børn i hele verden (Danmark, Italien, Grækenland, Etiopien, Holland, Argentina, Grønland, England, Indien, Sverige, Mexico, Japan, Australien og Canada).

I brevene møder eleverne juletraditioner fra hele verden. De vil samtidig finde ud af, hvor landene ligger og hver dag vil der være forslag til to aktiviteter.

Tilmeldte lærere modtager: 
Undervisningsoplæg med lærervejledning, baggrundsmateriale og konkrete undervisningsforslag. 
Julebreve fra hele verden til hver skoledag i december måned. 
En plakat med et finurligt verdenskort. 
Adgang til projektets hjemmeside.


T R Y L L E B L I K

Fag: Kristendomskundskab og dansk 
Klassetrin: 1.-3. klasse 
Projektperiode: Marts - Maj
Antal lektioner: 4-6 lektioner 
Tilmeldingsfrist: 1. september

Billedbogen ’Trylleblik’ handler om en pige, som er på flugt med sin familie. Familiens flugt er farefuld, men pigens bedstemor har lært hende at bruge et trylleblik, som hjælper pigen til at bruge sin fantasi i vanskelige situationer. 

Danskfagligt arbejder eleverne med forskellige nedslag i bogen, de skal, bl.a ved hjælp af øvelsen Flip-Flap, komme med forslag til ændringer i fortællingen.

Kristendomsfagligt arbejder eleverne med israelitternes flugt fra Egypten i Det Gamle Testamente og Josef og Marias flugt med Jesusbarnet til Egypten fra Det Nye Testamente. 

Projektet afsluttes med et kreativt produkt, hvor eleverne skal skabe et hjem til familierne fra fortællingerne, som de har arbejdet med. 

Tilmeldte lærere modtager:
Lærervejledning med baggrundsmateriale og konkrete undervisningsforslag 
Bogen Trylleblik


MELLEMTRIN

LABYRINTER

– veje og vildveje

klassetrin: 4.-6. klasse 
Fag: Kristendomskundskab 
Lektioner: 8-10 plus kirkebesøg 
Periode: februar-juni 2026 
Tilmeldingsfrist: 1. september

Skilleveje, blindgyder og den røde tråd. Hvad gør det ved kroppen, tempoet og åndedrættet, når der kun er én vej frem? – og hvad gør det ved hovedet, fantasien og orienteringsevnen, når der hele tiden skal vælges retning? 

Labyrinter har fascineret og spillet en rolle i menneskers liv og tro siden oldtiden. Formålet med dette projekt er at gøre eleverne fortrolige med labyrinter fra forskellige tider, steder, kulturer og religioner ved at lade dem møde labyrintens rum i myter og fortællinger fra oldtiden, den græske mytologi og i kristendommen både før og nu. 

Igennem konkret labyrintvandring, samtale og refleksion får eleverne en kropslig erfaring og forståelse af labyrinten som et billede på menneskelivets veje og vildveje 
– og dermed nysgerrighed på de udfordringer livet byder på. 

Til projektet hører et kirkebesøg, hvor eleverne undersøger det at finde vej i livets labyrint.  

Tilmeldte lærer modtager: 
Lærervejledning med baggrundsstof og forslag til undervisningsplan 
Adgang til hjemmeside med kort over labyrinter over hele Sjælland 
Klassesæt af elevhæfter 
Materialer til etablering af både envejs- og vildvejslabyrint hjemme på skolen
Tilbud om kirkebesøg 


Hånd&Ånd

Klassetrin: 5.-6. klasse
Fag: Kristendomskundskab, dansk og håndværk og design   
Lektioner: 8 + 6-12 i håndværk og design  
Projektperiode: 1. Oktober - december. 
Tilmeldingsfrist: 1. september

Hvad er det fineste? Håndens praktiske eller hjernens teoretiske arbejde? Ingen af dem, hvis man spørger N.F.S Grundtvig. Begge dele er lige fine – og i øvrigt uadskillelige.  
 
I de her år genopdager mange vigtigheden og glæden ved håndens arbejde. For at blive optaget af et håndværk, skal man lære det at kende og mestre det.
I håndværk og design fordyber eleverne sig i et håndværk, når de skal skabe hænder med deres hænder i forskellige materialer - træ, metal eller tekstil - og forhåbentlig få en begyndende glæde ved et håndværk.  
 
Forbindelsen mellem hånd og ånd var afgørende for teologen N.F.S. Grundtvig, og i kristendomskundskab introduceres eleverne for hans tanker om krop, hånd og ånd i en lille film.
De arbejder også med den bibelske skabelsesberetning og dens betydning for Grundtvig.   
 
I dansk arbejder eleverne med opslagsværket “LeksikÅND over ord med HÅND” af forfatter Mette Hegnhøj og illustrator Klara Espersen, som er udviklet til projektet.
Eleverne skal bl.a. have fokus på forfatterens håndværk. Hvilke virkemidler har forfatteren i sin værktøjskasse? Og hvilke værktøjer bruger eleverne?  
 
Som afslutning udstiller eleverne deres værker og reflekterer over deres egne erfaringer med (H)ÅNDens arbejde.  
 
Tilmeldte lærere modtager:  

  • Lærervejledning  
  • "LeksikÅND over ord med HÅND” til makkerpar  
  • Adgang til projektets hjemmeside  
  • Materialekit til tekstil i håndværk og design
     

UDSKOLING


Lyslevende

- Om lysets betydning og symbolik

Målgruppe: 7.-10. klasse  
Fag: Kristendomskundskab med mulighed for at inddrage fysik og biologi 
Lektioner: 7 lektioners kristendomskundskab inkl. kirkebesøg. Hertil evt. 2 lektioner i henholdsvis fysik og biologi.  
Projektperiode: medio september - december 
Tilmeldingsfrist: 1. september

Man kan føre nogen bag lyset, bringe noget frem i lyset, have julelys i øjnene og give grønt lys til noget.

I hverdagen bruger vi ofte lys symbolsk – bl.a. i vores sprog og i handlinger, der har en særlig betydning.  Lys er også et grundsymbol, der anvendes i et utal af kulturer og religioner. 

I LYSLEVENDE undersøger eleverne lyset, som både fysisk og symbolsk/religiøst fænomen.

Flerfaglighed 

Forløbet er flerfagligt med mulighed for inddragelse af fysik og biologi: 

  • Fysik - Med udgangspunkt i en film med Anja Andersen arbejdes der 2 lektioner med temaet: Lyset betydning i udforskning af rummet. Der er særligt fokus på jagten efter planeter med mulighed for liv.
  • Biologi - Med udgangspunkt i film med Morten DD arbejdes der 2 lektioner med temaet: Lysets betydning for klodens liv. Der er særligt fokus på fotosyntesen. 

Tilmeldte lærere modtager:

  • Lærervejledning
  • Arbejdsark i plakatstørrelse til kildearbejdet i grupper
  • Tre nyproducerede fagfilm
  • Tilbud om kirkebesøg
  • Adgang til hjemmeside med digitale ressourcer til undervisningen
  • Tekst- og billedkilder til download og print.
  • Inspiration til afgangsprøve 

Frankenstein

Målgruppe: 7.-9. klassetrin
Fag: Dansk og kristendomskundskab
Lektioner: 10-12
Projektperiode: Februar – juni 
Tilmeldingsfrist: 1. september

Er der en grænse for, hvad en videnskabsmand kan tillade sig? Hvem har ansvaret, når skabelsen går amok? Og hvem er så egentlig monsteret?

Videnskabsmanden Viktor Frankenstein sætter sig for at overvinde døden ved at skabe et menneske ad af kropsdele fra døde dyr og mennesker. Resultataet bliver et uhyggeligt væsen, der udvikler sig til et monster. 

Med afsæt i uddrag fra Kenneth Bøgh Andersens genfortælling af Mary Shelleys klassiker Frankentein fra 1818 skal eleverne reflektere over begreberne skyld og ansvar. Elevernes refleksioner skal præsenteres i en podcast, der i bedste true-crime stil undersøger hvem der egentlig bærer ansvaret for de mange mord i fortællingen.

Indholdet til podcasten finder eleverne i et univers der indeholder uddrag af klassikeren, bibelske og perspektiverende tekster samt bidder af interviews med en række eksperter.

Tilmeldte lærere modtager:

  • Lærervejledning
  • Koder til digitalt univers med materialer og lydfiler til produktion af podcast
  • Oplæg til prøven i kristendomskundskab