Projekter fra årsplanen 24-25


INDSKOLING

DET HELE GÅR I FISK

Klassetrin: 1.-2. klasse
Fag: Natur/teknik, kristendomskundskab, dansk og billedkunst
Antal lektioner: 10
Periode: Medio september - november
Tilmeldingsfrist: 1. september

Mange sanser sættes i spil, når eleverne arbejder med fisken, som naturfagligt fænomen og kristent symbol.

Eleverne skal arbejde med fisken som hvirveldyr og lære om fiskens anatomi. Til projektet hører en lille film, som handler om hvordan fisken ser ud – både udenpå og indeni. 

Fisken er gennem årtusinder blevet brugt som symbol i forskellige religioner. Den har repræsenteret guddomme, frugtbarhed og genfødsel. Hvorfor tog kristne i det 1. århundrede fisken som symbol? og hvor møder man fisken i Det Nye Testamente?

Gennem forløbet hører eleverne fortællingerne om bl.a Jonas og hvalfisken og Peters sildefangst.

Som afslutning på projektet kan der arbejdes med både 2 – og 3- dimensionelle værker i billedkunst fx Jonas og hvalen og forskellige fisketryk.


Tilmeldte lærere modtager:

  • Lærervejledning med opgaver til både natur/teknik, kristendomskundskab, dansk og billedkunst
  • Klassesæt af elevfoldere
  • FISKEFILM 
  • Mulighed for kirkebesøg

Illustration af Birde Poulsen


OG DET SKETE...

Julekalender

Klassetrin: 1.- 4. klasse
Fag: Kristendomskundskab
Omfang: 15-45 minutter hver skoledag i december
Periode: December
Tilmeldingsfrist: 1. september

Hvor mange vise mænd er der? Og hvem har egentlig ansvaret for gaverne til den lille baby Jesus? 
 
Lukas og Matthæus husker det der skete dengang Jesus blev født, men de husker det lidt forskelligt. De har skrevet hver deres version ned i Det Nye Testamente. De kan se, at de julekrybber, der bliver stillet op mange steder i december måned, blander det hele sammen.
 
Derfor beslutter de to evangelister sig for, hver dag i december, at skrive et brev til de tilmeldte klasser, hvor de forklarer, hvordan det hele hænger sammen. Det er bare ikke så nemt. Hverken at blive enige eller at få styr på julekrybben…

 
Tilmeldte lærere modtager:

  • Et brev til hver skoledag i december
  • Julekrybbe til klassen 
  • Hjemmeside med “krybbecam”, hvor dagens krybbefigur afsløres

Illustration: Mathilde Thorup


HVAD LAVER PRÆSTEN?

Klassetrin: 1.-3. klasse
Fag: Kristendomskundskabog dansk
Lektioner: 2-4
Periode: februar - maj 2025
Tilmeldingsfrist: 1. september

 

 

Hvad arbejder en præst med? Hvor tit har præsten sin præstekjole på? Og hvad synes præsten mon er det bedste ved jobbet?

Dette miniprojekt starter med besøg i den lokale kirke, hvor der sættes fokus på præstens job, der rummer livets yderpunkter fra vugge til grav. Her ser eleverne, hvordan kirken er indrettet, og hører om præstens opgaver ved bl.a. døbefonten: hvorfor kommer præsten fx vand på dåbsbarnets hoved? 

Til sidst får hver elev et hæfte med hjem, så de kan lave en lille fagbog om præstens job og kirkens indretning. Forløbet afsluttes med en perspektivering til andre jobs og en snak om elevernes egne drømmejob.

Tilmeldte lærere modtager:

  • Lærervejledning,
  • klassesæt elevfoldere
  • Mulighed for besøg i kirken.

 

 

Illustration: Birgitte Ahlmann


SALLYS FAR BANDER

Om hvordan vi taler til og med hinanden

Klassetrin: 1.-3. klasse
Fag: Dansk og Kristendomskundskab
Lektioner: 6 lektioner
Periode: marts - juni 2025
Tilmeldingsfrist: 1. september

Hvorfor er bandeord på én gang forbudte og fascinerende? Hvorfor er de overhovedet opfundet, når nu man aldrig må bruge dem? – Og må man egentlig ikke det?  
   
Projektet sætter fokus på sprogets magt, og hvad hårde ord kan betyde for trivsel og konfliktniveau i klassen.
Undervisningsforløbet veksler mellem dialog og bevægelsesaktiviteter.  

Forløbet indledes med oplæsning af den kendte børnebog ”Sallys far bander (… ad helvede til)”, skrevet af Thomas Brunstrøm og illustreret af Thorbjørn Christoffersen. Eleverne arbejde med, hvad bandeord egentlig er, hvad de betyder, og undersøger forskellen mellem bandeord og skældsord.  
Kristendomsfagligt arbejdes der med den gyldne regel og med fortællingen om Josef og hans brødre.

Tilmeldte lærere modtager: 

  • Lærervejledning 
  • Et eksemplar af bogen ”Sallys far bander” til højtlæsning i klassen 

Illustration: Thorbjørn Christoffersen


MELLEMTRIN 4.-6. KLASSE

DEN ETISKE KODE

Klassetrin: 4.-5. klasse
Fag: Kristendomkundskab og teknologiforståelse
Lektioner: 6 lektioner
Periode: medio september - november
Tilmeldingsfrist: 1. september

Hvorfor handler en robot, som den gør? Kan en robot handle etisk? 
 
I dette projekt skal eleverne arbejde med at koble etik og kodning – helt uden brug af computere.  
 
Eleverne arbejder med, hvad en robot er og hvordan den fungerer ud fra kodning. Eleverne skal selv prøve at lave koder med papirblokke – materialerne udsendes sammen med lærervejledning og elevark. På projektets hjemmeside findes korte videoer, der forklarer de fagbegreber, som eleverne præsenteres for i projektet. 
 
Kristendomsfagligt introduceres eleverne for etik, den gyldne regel og lignelsen om den barmhjertige samaritaner.
.
Teknologiforståelse kobles sammen med kristendomskundskab, når eleverne skal prøve at lave en kode, der beskriver den barmhjertige samaritaners handlinger og en ’robot-gårdvagt’.

Forsøgsfaget teknologiforståelse koblet med kristendomskundskab. Det kræver ingen forudgående viden om teknologiforståelse at undervise i projektet.

Illustration: Midjourney

 
Tilmeldte lærere modtager:

  • Lærervejledning
  • Hjemmeside til projektet

STALD, STUE OG STAMVÆRTSHUS

Om at fejre jul i forskellige rammer

Klassetrin: 5.-7. klasse (obs. differentierede opgaver til 7. klasse)
Fag: Dansk og kristendomskundskab
Lektioner: 6-8 lektioner
Periode: november - december 2024
Tilmeldingsfrist: 1. september

“Hos os lugter der af hindbærbrus, røg, øl, hund og de appelsiner mig og min lillesøster spiser i både...” (Fra novellen Kolde fødder)  

For mange er julen en tid med kalenderlys, gaver, veldækkede borde og kærlige familier, men for andre er julen helt anderledes. Den første jul blev fx fejret i en stald og for hovedpersonen i den nyskrevne novelle Kolde fødder skal den fejres på det lokale værtshus.  

Fælles for både den bibelske fortælling og pigen i novellen er, at julen fejres på kanten af samfundet – her er ingen juleglansbilleder.   

Med afsæt i novellen Kolde fødder og de bibelske tekster om Jesus’ fødsel i Matthæus- og Lukasevangeliet skal eleverne arbejde tværfagligt med:  

  • Hvordan man i mødet med andre, på godt og på ondt kan få et nyt blik på sig selv  
  • Hvordan man kan håndtere, at julen kan være alt andet end perfekt  
  • Hvordan familie både kan være noget man fødes ind i og noget man vælger  

Forløbet afrundes med et kreativt produkt, hvor eleverne giver deres eget bud på en nutidig julekrybbe.  

Tilmeldte lærere modtager:

  • Lærervejledning
  • Hjemmeside til projektet

DRØMME, VENSKAB OG USYNLIGHEDSKAPPER

Klassetrin: 4.-6. klasse
Fag: Dansk og kristendomskundskab
Lektioner: 
Periode: Marts - juni
Tilmeldingsfrist: 1. september

Hvad gemmer der sig i gamle flasker? Hvilket stof er drømme vævet af? Og hvad kan overvinde hjerter af sten? 
  
Udgangspunktet for projektet er Astrid Lindgrens klassiker ‘Mio min Mio’ - om Bo Vilhelm Olsen, en adopteret dreng, hvis plejeforældre ikke kan lide ham. En dag finder han en flaske med en ånd i, som tager ham med på en rejse til Landet i det Fjerne. Her har han det fantastisk. Han hedder Mio, er søn af den gode Konge, han får bedstevennen Jum-Jum og sin helt egen hest, Miramis. Men i nabolandet bor den onde Ridder Kato..... 

Eleverne arbejder med fortællingens personer og symboler og herfra trækkes tråde til kristendommen, til fantastiske fortællinger og eventyr.
Der vil blive mulighed for at inddrage brudstykker af tekst på svensk.
 
Gennem forløbet kommer eleverne til at arbejde med følgende temaer:  

  • Godt og ondt  
  • Ensomhed og venskab  
  • Håb og drømme 

Tilmeldte lærere modtager: 

  • Lærervejledning 
  • Bogen Mio min Mio til oplæsning 
  • Klassesæt af kort og symboler

UDSKOLING


LUK DØREN FOR HELVEDE!

Enden på komedien med Dante og Jesper Wung-Sung

Klassetrin: 7-9. klasse
Fag: Dansk og kristendomskundskab
Lektioner: 
Periode: medio september - november
Tilmeldingsfrist: 1. september

De fleste helvedesforestillinger stammer ikke fra Bibelen, men fra Dantes 700 år gamle værk Den Guddommelige Komedie. Hvordan endte det sådan? Hvorfor er det stadig Dantes version af Helvede, der er dominerende i den folkelige forståelse?

Eleverne læser Dante som graphic novel og en nyskrevet novelle af Jesper Wung-Sung og undersøger bl.a hvordan Den Guddommelige Komedie deler fællesstof med flere religioner og hvordan den stadig påvirker populærkulturelle helvedesforestillinger.
På et kirkebesøg undersøges hvilke forestillinger, om helvede der er i folkekirken i dag.
Projektet afsluttes med en collage, som kan bruges som muligt produkt til en afgangsprøve. 

Tilmeldte lærere modtager:

  • Den Guddommelige Komedie som graphic novel, nyskrevet novelle af Jesper Wung-Sung 
  • Mulighed for kirkebesøg 

Illustration: Charlotte Hitzner


INDTRYK - AFTRYK - UDTRYK

Forbindelser mellem mennesker og natur

Klassetrin: 7.-9. klasse
Fag: Kristendomskundskab
Lektioner: 8
Periode: medio januar - juni 2025
Tilmeldingsfrist: 1. september

Hvad sker der, når man tager ud i naturen for at opleve den? Ikke for at måle, veje og beherske den, men for at SE og mærke den?

Eleverne går på en guidet lydvandring i naturen, hvor de skal finde ’deres eget sted’.
Steder og sansninger spiller en central rolle igennem hele projektet, både når eleverne arbejder med forskellige natursyn og myter i religioner og når de skal forholde sig til håb på tværs af generationer og tidsaldre.

Eleverne skal se nyproducerede fagfilm om natursyn med teolog og bioetiker, Mickey Gjerris og arbejder med nedslag fra bogen Mælkebøtteblod af Merete Pryds Helle.
 
Projektet afrundes med et refleksions-kortspil og muligheden for at prøve den fotografiske teknik, blåtryk, som på en nem og smuk måde samler indtryk i et kreativt produkt. 

 

Tilmeldte lærere modtager: 

  • Lærervejledning 
  • Forslag til prøveoplæg 
  • Klassesæt af elevhæfter
  • Hjemmeside
  • Lydvandring indtalt af skuespiller, Emil Prenter
  • Fagfilm med teolog og bioetiker, Mickey Gjerris 
  • Refleksions-kortspil
  • Materialer til blåtryk
  • Bogen Mælkebøtteblod af Merete Pryds Helle